torsdag 9 december 2010

Attraktiva Oskarshamn AB?

Nu har Attraktiva Oskarshamn varit igång i nästan 3 år. Helt galet kan jag tycka. Det känns inte som om det var alls länge sedan jag satte igång som projektledare. Under första delen av projekttiden var det först och främst uppbyggnad av en organisation och webbproduktion som var fokus. Det var även där vi lade de största delen av resurserna. Både vad det gäller pengar och tid.

Vi gick från att försöka”sälja Oskarshamn till hela världen” till att upptäcka att den största arbetsinsatsen måste läggas kring attitydförändring och bygget av stoltheten hos Oskarshamnarna själva.

Och i den andan har vi fortsatt.
Det är nätverkandet som är affärsmodellen.
Projektet ska vara katalysator för att hela Oskarshamn för att vi ska bli ett bättre och mer attraktivt alternativ.

***

Nu har man släppt den rapport som Sweco presenterade i muntligt format för kommunledningen i oktober 2010 och som är en utredning av utvecklingsinitiativ i Oskarshamn. Rapporten tar upp visioner och mål, kommunens utvecklingsarbete, lokala utvecklingsaktörer, synpunkter på systemet, erfarenheter från andra samt slutsatser och rekommendationer.

Projektet Attraktiva Oskarshamn får gott betyg i rapporten. Och man skriver att projektet har bidragit med en positiv energi i arbetet med att förbättra Oskarshamns image och de aktivitetet som genomförs anses var relevanta för uppdraget. (tjohooo!)

Om utvecklingsarbetet generellt säger man att det finns ett välutveckalat samarbete mellan kommun och näringsliv, men att bilden av utvecklingsverksamheterna är splittrad och man behöver ett omtag.

Den 3 december presenterades rapporten för 10-gruppen* Vid mötet beslutades att fortsätta arbetet i en gemensam arbetsgrupp från näringslivet och kommunen. Och under våren får vi se hur fortsättningen ser ut. Det finns ett förslag på ett Attraktiva Oskarshamn AB där man ska stärka vår attraktionskraft för boende, företag, inflyttare och besökare genom riktade utvecklings- och marknadsföringsinsatser.

Läs mer här på kommunens webb och där kan du även ladda ner rapporten i sin helhet!

*10-gruppen består av Scania, OKG, Elajo, Be-Ge, Saft, Press- o Plåtindustri, ABB, SKB, OP Kuvert och Liljeholmens

***

Varumärkesbyggande tar tid. Och jag tycker att det är fantastiskt kul att man anser att arbetet med attraktiviteten ska fortsätta och att man rekommenderar att man ska satsa vidare.
Jag välkomnar en spännande vår med planer och vidare arbete med hur vi ska fortsätta attraktionsresan i Oskarshamn.

Nu - Lunch!
Senare - Varumärkesgruppens sista möte för 2010.

Share

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen