tisdag 10 maj 2011

Musik i parken!

Just nu flödar musik ut från scenen i stadsparken, sitter på kontoret och njuter. Önskar att Stadsparken alltid hade proppfullt schema, musik, evenemang, yoga, picknickande (heter det så?) människor och spontanaktiviteter hela våren och sommaren.

När jag bodde i Växjö och solen tittade fram första gången i mars eller april så flockades alla studenter kring grillar, kubbspel och rutiga filtar på varje ledig gräsyta. Det var sångkvällar, fotbollsturneringar med skor som målstolpar, pluggande klungor och skolkande studenter som hellre jobbade på brännan än fick VG i en kurs.

Jag är medveten om att frisbeekorgarna används ganska flitigt och att en och annan tar med sig lunchlådan till parken men det är blygsam användning med den potentialen.

Jag har funderat lite varför det inte är så här. Varför är inte vår vackra stadpark full av liv? Varför används den inte mer?

Min analys har resulterat i följande;

1)Vi för bortskämda med egna öar och väljer hellre båtutflykter.
2)Vi har hittat egna små smultronställen på undangömda platser som inte ligger i centrum.
3)Vi är tillräckligt många som bor i eller har vänner som bor i egna villor - man lika gärna kan sitta på altanen eller balkongen istället för att dra iväg med picknickkorgen.

Eller är det så här:

4) Vi har för få pappa- och mammalediga, för få studenter och för få "daglediga" personer?
5) Vi är blyga och tycker det är pinsamt att träffas i Stadsparken - någon kan ju se oss!
6) Vi tror att det är förbjudet att ta med en solstol och filt och lägga sig ner och vila?!
7) Scenen som finns är inte tillräckligt bra/snygg/funktionell att använda?
8) Vi saknar en kiosk mitt i parken där vi kan köpa lunchmacka och hyra solstolar?!

Vad tror ni? Vad skulle bidra till att du hängde mer i stadsparken?

Over and out

// Stadsparkens vänner

Share

2 kommentarer:

  1. Vi pratade faktiskt om det där för ett par dagar sedan. Att det bara är på Campus i Växjö som alla kan klä av sig i bikini och lägga sig på en äng mitt i ett bostadsområde.

    I Oskarshamn tror jag mycket handlar om havet och att man hellre lägger sig där. Det är ju också det jag saknar här. Hade det funnits möjlighet hade jag lätt tagit cykeln och cyklat bort och lagt mig på någon strand eller några klippor just för att det är havet. Visst, Växjö har sjöar men det blir inte samma sak och då nöjer man sig med ängarna på campus :).

    Angående parken i Oskarshamn så brukar vi hänga där ibland, särskilt på våren när det blir lite för kallt att ligga vid havet. Det tråkiga är att det cirkulerar en del "skumt" folk där, särskilt om kvällarna. Tror det kan skrämma bort lite...

    Tror på din teori om en kiosk eller liknande. Ett litet glasscafé i parken hade ju varit hur mysigt som helst, särskilt nu när inte vårt älskade Mandarinen finns kvar längre. Sedan gäller det nog bara att någon börjar. Ser folk att det faktiskt ligger människor på filtar i bikini så lär de troligtvis göra likadant! :) Så funkar det på Campus i alla fall...

    SvaraRadera
  2. Tack för hjälpen i analysen Maria! Hälsa Campus!

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen