onsdag 20 juni 2012

Hur räknar man?

Dagens fundering kring utvärdering - visst supersexigt ämne men alla jobbar ju med det i sin vardag. Spelar ingen roll om man säljer bilar, jobbar inom omsorgen eller på reklambyrå. ALLA vill ha svar på om de insatser man gjort har resulterat i något. Och att mäta reslutaten en djungel, massa hittepå och en hel del låtsas.

I mitt fall gäller det ofta inflyttarkampanjer, mässor, projekt och annonser.
Hur många har sett annonsen? Hur många klick hade vi på webben? Vilka resultat gav satsningen? Hur många nya medlemmar fick vi? Hur många studenter fick jobb? Har man fått in fler sommarjobbare med anknytning till Oskarshamn?

Pratade precis med en kollega på Destination Jönköping. Hon satt och slet sitt hår över olika sätt att utvärdera deras inflyttarkampanjer. Hon hoppades att jag hade hittat ett klockrent svar på hur vi följde upp våra insatser men tyvärr hade jag inga klockrena svar.

Frågan hängde kvar när hon lagt på luren. Hur mäter vi vår verksamhet. Hur vet man om man lyckats? När ändrade attityder och en positiv inställning till en plats (Oskarshamn) är målet och vi hur vi gärna än vill, aldrig kan fånga upp alla människor i Sverige och fråga var de tycker och få ett svar som är heltäckande.

Well, det här inlägget gav inget vidare midsommarpepp men nog en fundering kring den egena verksamhet. Är du på bra att utvärdera? Har du hittat magiska formeln för ditt yrke/förening/organisation?

Mer sill och midsommarstång åt folket. Jag band kransar redan förra helgen för att vara säker på att inte missa alla blommor. De har i och för sig vissnat nu men det är ingen som brukar ha dem på sig ändå!

Over and out! Glöm inte att hoppa över gärdesgårdar natten till midsommar. Och om ni inte vet varför ni ska göra det så är det dags att kika på Bullerbyn ett par avsnitt.

Sofie


Share

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen