fredag 20 augusti 2010

Gerdehag, Spiros, J.P och så VM 2015?

Bort med dammet från tangentbordet! Här ska bloggas igen och efter ett toppensommarlov så är det nu åter kontoret och tid framför datorn som är grejen de flesta vakna timmarna under mina dygn.

Sommarslöheten har snarare varit sommarrastlöshet och med nyinköpt hus så finns det liksom alltid något att pilla med. Förundras samtidigt över hur många gånger jag bara har stannat upp och njutit av att få sitta i egna trädgården och göra ingenting - just då är rastlösheten som borttrollad och man kan studera en fågel i ett träd eller de förbaskade trädgårdssniglarna en lång stund. Sprang på Peter Gerdehag efter IKs första träning och han hade en lång utläggning om hur han bekämpar de små liven (sniglarna syftar jag på). Peter hade för övrigt stora filmprojekt på gång och snart kommer hans "Kokvinnor" att bli stora filmstjärnor. Kanske får vi se en och annan Bråbo-innevånare på vita duken eller på platt-TVn framöver?! Verkar som att han äntligen har hittat slantar för finansieringen. Och visst tusan förtjänar Bråbygden att bli film! Det är ju vackert så man börjar gråta i de bygderna.

Innan jag slumrade in igår så hann jag tänka på mitt coola jobb. Dagen inleddes med möte med varumärkes- och marknadskungen på OKG, vi kan kalla honom Henrik. Inspiration och lite taktik i arbetet med Attraktiva Oskarshamn stod på agendan och jag fick en hel lista med bra grejer att ta tag i.

Lunchen intogs på Stekhuset tillsammans med entreprenören och tillika näringslivsutvecklaren Spiros på SKB NU- den grekisk-talande svensken hade dagen till ära ett par gympisar som jag blev lite avis på! Försökte även tigga till mig en kaffe på maten av J.P men han vägrade! (han var grym med serveringsbrickan - dold talang, ska nog skvallra för Kansklichefen - de kan behöva lite extra folk till VIP:en!)

Dagen fortsatte med diverse möten och samtal. I LUPP-gruppen med Lis Lyrbo i spetsen så hade vi fullt ös med frågor kring unga. Tydligen finns det en "barnchecklista" som alla politiska beslut ska ta hänsyn till men där politikerna inte har lyckats få till en bra rutin.
(eller struntat i det helt enkelt - vem vet?) Så det skulle vi vilja skaka liv i igen - i praktiken betyder det att man inför alla politiska beslut ska ställa sig frågan - hur påverkar det här unga i Oskarshamn. Bra idé och jag ser fram emot när till exempel socialnämnden ska planera äldreboende och diskutera hur deras beslut kan påverka unga.

***

Well, rubriken i dagens inlägg är egentligen grymt spännande! Men jag är lite seg med att komma till sak! Sorry!

Det var igår på ett möte med "Idrott och Turism" som anordnades av Smålandsidrotten som vi fick höra nyheten. Östra Småland och Gotlands Orienteringsförbund vill ansöka om VM 2015! Och bästa SOK Viljan är en stor del i den ansökan. Tänk er en invasion i O-town med orioenteringsfantaster från hela världen! Det kommer att lukta liniment i åratal efteråt,,,kan inte låta bli att se skyltarna och hemsidorna framför mig "Oskarshamn - hosting the World Champinoship in 2015!"

Vi fick i alla fall i uppdrag att inventera stugor, hotell och skriva om Oskarshamns förträfflighet - det är mitt jobb och jag dyker på det direkt!

***

Nu ska det planeras Framtidsdagar och jag läste precis en artikel i nyheterna om detta. Tyvärr bara i pappersvarianten - så ingen länk här inte! Men det var en stooor bild på Martin Bengtsson. Och hans föredrag den 28/8 på Arena Oskarshamn kommer att bli en keeper tror jag;

"Endast 17 år gammal fick Martin Bengtsson ett proffskontrakt med den italienska fobollsklubben Inter. Nio månader senare vaknar han upp på sjukhus efter att ha försökt ta sitt liv. I den här föreläsningen berättar Martin om sin livsresa, om kända och okända fenomen inom idrottsvärlden samt om värdet att våga öppna sig för känslor och erkänna alla sina sidor."


Nu - in på meeting med Lennart Karlsson, utvecklingschef och STEN-medarbetare och Peo Hossmark - tjohoo!

Over and out från VM-byn!

Share

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen