tisdag 23 november 2010

Besöksnäringen utvecklas!

Hej där i regnet!

Regnkappa? Check!
Rain proof shoes? Check!
Regnsäker frisyr? Check!

Jag har trots allt bott i Växjö i fem år - då har man koll på sina regnprylar! Kan dock ändå inte vänja mig vid regnet på nätterna. Blir lite orolig i kroppen av smattrandet mot rutorna och rädslan för att nya huset inte ska vara helt regnsäkrat,,,men vi klarade ut natten.

Idag fick jag en uppdatering från Ted Lindquist och Oskarshamns kommun. Han skickade ut en update på hur det ligger till i arbetet med att ta fram en ny strategi för besöksnäringen. En riktigt nödvändig och bra process tycker jag. Vi måste bli bättre på att ta hand om turistande människor och framför allt se till att de blir ännu fler!

Det är här gänget som ska se till att det blir verklighet och att rätt ord och tankar kommer på pränt.
Torbjörn Nyberg, hotell & restaurang
Magnus Johansson, handel (Marknad Oskarshamn)
Åsa Nilsson, idrott & turism (Smålandsidrotten)
Mitte Nilsson, större besöksnäringsföretag
Mattias Karlsson, mindre besöksnäringsföretag
Janne Hardenbrant, evenemang
Sven Joelsson, landsbygdsutveckling
Daniel Stenberg, turistbyrån/Fritid
Ted Lindquist, kommunen, Strategienheten

En bra mix av människor och branscher. Det här kan bli riktigt bra. Det som är lite annorlunda i Oskarsamn är att vi har så stor del industriturister.

Att det är så många som besöker Äspötunneln, SAFT, Scania och OKG är fantastiskt.

Och det är dessutom många som är utomnordiska besök. En av anledningarna till besöken är de mjuka värderna kring SKBs arbete. Dialogen med markägarna och förankringen i samhället. Trots att man i dagarna har skrivit om rapporter som inte presenterats för allmännheten så upplever jag att man i alla lägen har presenterat och diskuterat verksamheten väldigt öppet och att man hela tiden försökt få med Oskarshamnarna i dialogen kring slutförvaret.

Nu ska jag ge mig ut i regnet en sväng. Men först en kopp java i de nyrenoverade köket på FCO! Kan behövas lite nytt och fräscht i novembermörka tider.

Over and out!

Share

2 kommentarer:

  1. Försöker hålla mig kan ändå inte riktigt låta bli att kommentera....undrar bara varför det inte finns någon från kulturbranschen på listan? Vet du det? Ingen kritik alltså, bara en stilla undran....
    Passar på att skicka en snöig kram till dig så här över internet!

    SvaraRadera
  2. Bra fråga Anna - jag tar din synpunkt och bollar in i arbetet! Janne får ju representera musik och underhållning genom sin eventroll, men bredare kulturrepresentation - jag håller med dig till 100%!

    Tack för input - det är ju tillsammans vi gör det här!

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen