tisdag 30 november 2010

Ska vi åka skridskor på Brädholmen i vinter?

Tänk er de där små glaskulorna som man kan skaka på och så virvlar det runt snö över små figurer eller en liten stad. De brukar smyga fram i butikerna och husen kring jul och är en extra kär favorit i USA. Jag hade med mig Candice Lee Olin (Panda Media) till Rotary igår och hon berättade att hon såg Oskarshamn precis så när hon var här på besök för första gången.

Hon stod på Norra Kajen och blickade ut över staden med alla vackra färger på fasaderna och kyrktoppar, bockkran, höghus och andra spännande byggnader. "Det var precis som den lilla glaskulan jag haft när jag var liten och där stod jag i snön och kikade på staden och tyckte att det var så vackert. Och det var den lilla staden som sedan skulle bli mitt hem."

Jag har nog inte tänkt Oskarshamn såå myspys-aktigt tidigare (inte ens jag) men när jag sprang på Hans Bolling på Badholmen i helgen och han berättade om sina planer för en isbana nere på Brädholmen så är jag beredd att hålla med. (Han och Bengt Ahlsén har sedan skrivit ett medborgarförslag om detta)

Tänk er att man spolar upp en stor isbana på Brädholmen. Alltså riktigt stort - lite New York i vintertid. Tänk er levande musik, folk som säljer varm choklad från de söta små bodarna som används alldeles för sällan. Tänk er bänkar kring banan, julgranar som är upplysta, marschaller, eldkorgar, knäckäpplen och glada barn i massor! Självklart ser jag också framför mig att det är körer som sjunger och dragspelare som spelar bjällerklang från en fårfällsbeklädd bänk.

Jag kan mycket väl tänka mig att spendera en och annan kväll på Brädholmen. Skridskoåkning är fantastiskt kul och dessutom så är det ett härligt sätt att umgås.

Åh så mysigt! Jag hejar på initiativet och hoppas att både näringsliv, föreningar och kommun tycker att det här är en lika bra idé som jag tycker! Kanske blir det likt Guldfågeln Arena en sponsor som går in och ser till att det här blir verklighet? Snacka om att bli poppis i staden!

Vem vill sälja knäckäpplen?
Vilka vill sjunga?
Vem hyr ut skridskor?
Vilka värmer choklad?
Vem fixar julgranar?
Och kanske viktigast av allt - vilka spolar upp planen?

Nu - möte inför Oskarsgalan
I eftermiddag - skriva på rapport
Ikväll - åka till Gotland för att bland annat träffa Tillväxt Gotlands projektledare!

Share

2 kommentarer:

  1. Räddningstjänsten spolar planen

    SvaraRadera
  2. Räddningstjänsten kan spola upp is. Tekniska kontoret kan fixa granar och bänkar. Aidis kan sköta musiken. Bygghemma kan sponsra Fake som spelar till pjäxdans en lördagskväll. Peter Wretlund ordnar med grillad korv. Liljeholmens fixar ljuslycktor. Sofie Gunnarsson bjuder på isdansuppvisning. Om det blir en riktigt stor is kan Torsten Strömberg anordna isracing tävling. Kulturförvaltningen kan bjuda in konstnärer att uppföra snöskulpturer osv.

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen