fredag 19 februari 2010

Hälsa i Attraktiva Oskarshamn!

Blir lite generad och röd om kinderna för smicker i texten, men här kommer dagens text från praktikanten =) Och på tal om praktik så vill jag inspirera och uppmuntra alla som har möjlighet att ta in en praoelev eller student! Vilket mervärde och vilka sköna, nya infallsvinklar man får!


Matildas Värld i Attraktiva Oskarshamn

Idag, i sista minuten kan man säga, så fick vi med hälsaämnet på min hälsopraktik!

Vi hade ett möte med den inspirerande och supertrevliga Hälsosamordnaren Annette Tonelid.
Hon pratade om vad det är hon jobbar med och det var riktigt intressant. En väldigt viktig person enligt mig, för det är ju hur viktigt som helst att personalen på kommunen och invånarna i kommunen ska ha en bra hälsa. Hon pratade om undersökningar som har gjorts bland de unga i kommunen och hur intressanta resultat man får fram och att det finns hur mycket som helst att gå vidare med av dessa resultat, gräva djupare i orsakerna till varför resultaten/statistiken ser ut som den gör i kommunen!

Detta fastnade jag då för eftersom att vi ska ha projektarbete nu i 3:an på gymnasiet, så jag kommer säkerligen att kontakta Annette igen för vidare information om ett kanske framtida projektarbete inom detta intressanta och framförallt STORA område! Vore kul att kunna göra ett arbete där man verkligen bidrar med något.

Sist en liten tänkvärd mening som sammanfattade det Annette pratade om idag och som är koppplat till hälsa:
"Det krävs inte alltid stora förändrar, utan man måste tänka långsiktigt och ta ett steg i taget"

… Och det var sista dagen på min fantastiskt roliga och lärorika praktikvecka, utan tvekan den bästa praktikplatsen man kan ha - ever! Speciellt när handledaren är en så inspirerande person med nya idéer som produceras med några sekunders mellanrum, (nej, jag överdriver inte nu…) Sofie, vilken klippa! Sammanfattning av veckan kommer senare, och jag ska försöka att inte göra den alltför lååång.

Over and out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen