fredag 12 februari 2010

HÄSTBITEN?

Tror knappt att det är sant - Nästa fredag ska jag ta en ridlektion!

Vet inte vad som har hänt, men från att ha ignorerat och glömt bort att jag någonsin suttit på en hästrygg så kommer nu en liten nyfikenhet krypande. Det är Eva Häll och Alexandra Kronholms fel, de sitter med i planeringsgruppen för Oskarsgalan. Och på något sätt så hade vi helt plötsligt bokat in detta. "Kors i taket" och "dra på trissor" och alla andra käcka uttryck som kan passa i de här sammanhangen. Men nu ska jag ta en ridlektion. Och lugn i stormen släkt och vänner. Det är alltså inte fråga om att jag har köpt häst eller bett pappa om att få låna en box i stallet för en hyrd ponny - men ändå - en ridlektion!

Jag har länge och övertygande kommunicerat att jag inte förstååår folk som har tid med hästar och att det minsann inte intresserar mig alls!Det är dessutom svindyrt och slukar tid (och bensin och betfor och hö och veterinärslantar)

Är uppvuxen med massor med hästar. Massor! Tittar man på foton från mina föräldrars tid tillsammans innan jag föddes så är det 98% hästar, 1% katter och 1% mänskliga varelser(ofta i midsommarkransar och ofta sittandes med utställda byxor och coola frisyrer på någon vacker småländsk sommaräng eller vid sjön Eckern)
Hästarna fanns ju liksom där när jag kom till världen. Jag behövde inte tjata på mamma och pappa att få ta dyra ridlektioner eller hyra häst - det ingick liksom i livet på landet i Flinshult. Däremot så ingick ju även att mocka skit, gå upp och fodra tidigt på morgonen och alla de andra oglamourösa delarna som de missar i "Starlet". Så när fotbollen, dansen. rugbyn och kören kom in i mitt liv så försvann hästintresset fortare än snabbast.

Men nu har Oskarshamns Ridklubb kommit in i kalendern för nästa vecka. Otroligt!

Den andra kopplingen är ju att ORKs Ridskolechef, Madde Dunsäter, blev utsedd till Oskarsgalans Affischnamn! Så det är givetvis hon som kommer att stå för undervisningen (heter det så på hästspråk?)

Peter Kinnander som också sitter med i gänget som jobbar med Oskarsgalan hävdar att han inte kan rida - då påpekade jag att det kunde han visst! (han var med i stallgänget för hundra år sedan och hans far såg jag i ridmundering senast i höstas)han har bara lite kasst minne. Så nu försöker jag få med även honom på hästäventyret. Hehe,,,Evil Plan från min sida.

Nu - Träffa CG och fika!
Senare - Leta upp ridbyxor, chaps, stövlar och annat nödvändigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen