onsdag 21 april 2010

Det kom ett mail från Mr P,,,

En morgon som är grå och kall.
Snö (!)
En början på en aprildag som skriver ut att våren vill ha en rejäl paus.
Trist!

***

Då dimper det ner ett "gladmail" i inboxen.
Som en skänk från ovan och skön överraskning.
Dagen förvandlas helt plötsligt till något helt annat!
Klipper in några rader från Mr P som är mailets avsändare.

"Har följt Attraktiva O-hamn och O-hamn.com ett tag nu, och gillar initiativen. Insåg däremot först idag att det även finns en blogg. Kul! Och jepp, vet att ni finns på fb...
Jag? En O-hamnare (eller rättare sagt Döderhultare) som varit på vift utanför kommunens gränser sedan 96 men som alltid fylls av oerhörd nostalgi då jag varit hemma på besök... Läser allt om O-hamn, köper böcker om bygden... Älskar stan! Den spöar Gamleby, Stockholm, Mönsterås, Kalmar, Kävlinge, Hestra, Värnamo och Jönköping! Hoppas på att snart vara en hemvändare. (,,,) Hoppas kunna engagera mig ytterligare för O-hamn framöver..."


Härligt att höra kärleken till O-town och att man uppskattar vår "attraktionsresa".
Och till Mr P och alla hemvändande Oskarshamnare -varmt välkomna tillbaka!
Och till er som redan bor här! Nu hjälps vi åt att göra Oskarshamn till ett ännu bättre ställe att bo och leva på!

Share

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Vilket fint arbete ni gör med Attraktiva Oskarshamn!
    Jag kommer från Virserum ursprungligen men har pluggat och arbetat i Stockholm sedan 7 år. Funderar nu på om man skulle flytta tillbaka till Småland igen, jag älskar ju Småland! Det kan ju sägas att man bara kan ta smålänningen ur Småland men inte Småland ur smålänningen och det tror jag är helt sant. Oskarshamn har jag alltid tyckt är lugnt och vackert, så kanske det kan vara dit man ska flytta? Det är ju sådär lagom nära hem till Virseum. Vad tycker du? Varför ska jag flytta till Oskarhamn? Bostad känns enkelt och få, och jobb inom mitt yrke som sjuksköterska upplever jag att det alltid finns. Jag har kompisar som bott i Oskarshamn, men känner just nu ingen som gör det. Är lite rädd för att man kommer ha svårt att lära känna folk när man är nyinflyttad som 08:a. Tack på förhand.
    /C

    SvaraRadera
  2. Hej Annonyma "virserummare"!

    Du är självklart varmt välkommen hit! Jag har varit iväg några år och flyttat tillbaka - umgås inte med alla gamla vänner utan har hittat nya bekantskaper tack vare att vi körde igång en after work för "nyinflyttade" det var oerhört uppskattat. Så nu består mitt kompisgäng av en göteborgstös, en mörlundabo, några gotlänningar, kalmariter, mönsteråsare, ölänningar och så ett gäng gamla goda oskarshamnare =) (som jag inte kände när jag gick på gymnasiet)

    Oskarshamn är lugnt och vackert, och under ytan så finns det riktigt bubblande kul ideér och projekt. Nyheter som Oskarsgalan och Latitud 57 har varit otroligt uppskattat. Och klassiker som kulturnatten, Hamnfestivalen och alla småmarknader och aktiviteterna runt om i kommunen ser till att det nästan alltid finns något att hitta på. Men självklart är det inte lika väl serverat som i stora städer. här får man vara lite bättre uppfinnare själv!

    Som sjuksköterna så har du som sagt goda chanser att få jobb här. Och jag förmedlar gärna kontakter! Vi har till exempel ett nätverk som heter RIO - Rekrytering i Oskarshamn som är ett nätverk mellan personalare/personalavdelningar. Och där kan man lösa medflyttarfrågor och se till att nyinflyttade "hittar hem".

    Hör av dig så kan vi prata mer! Och vad det gäller boende så är det väl att ge sig in på hemnet =) Kanske en riktigt schysst villa istället för lägenhet i hufvudstaden!!!

    Tack för att du hörde av dig och maila eller ring om du vill ha fler tips!

    SvaraRadera
  3. Kör ni fortfarande after work för nyinflyttade? Minns att jag sett mingelbilder från dessa evenemang... Och till den anonyma Virserumskan: kan bara rekommendera Ohamn. Bedövande vackra vyer, närheten till havet, mysigt centrum och så faktist mer liv och rörelse än i andra städer av samma storlek... Ohamn är en påhittig stad med många roliga evenemang! Dessutom hyllar min svägerska (en tvättäkta nollåtta med känsla för stil och finess) stan för sina många vackra och mysiga hus och byggnader. Och folk lär man alltid känna :)

    SvaraRadera
  4. Dessutom är vi ett gäng Virserummare som redan bor här! Bara det borde vara skäl nog att komma hit.

    SvaraRadera
  5. C el verkar här kallad för virserummare... :-)fredag, 23 april, 2010

    Jag känner mig varmt välkommen om jag skulle flytta ner! Tack snälla ni för engagemanget.

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen