torsdag 8 april 2010

Fräscha upp minnet från tiden på resande fot genom länderna österut,,,

Mitt första lite större uppdrag i Oskarshamn var för Union of the Baltic Cities och Oskarshamns kommun. UBC är en organisation av kommuner kring Östersjön. Kommunerna samarbetar genom olika kommissioner med tematisk inriktning. Oskarshamns kommun har ansvaret för Energikommissionen.

Så här står det på UBC-webben; "Union of the Baltic Cities a voluntary, proactive network mobilizing the shared potential of over 100 member cities for democratic, economic, social, cultural and environmentally sustainable development of the Baltic Sea Region."

Tack vare energikommissionen lyckades vi lura hit Eva Hjälmered från Göteborg. Eva är en av mina bästa vänner idag men då var hade hon aldrig varit i Oskarshamn men hade sökt jobbet som min efterträdare på energikommissionen.

Att resa i Finland, Estland, Lettland och Litauen var oerhört lärorikt. Och samarbetet mellan kommuner var grymt spännande. Klychorna kan hagla när det gäller "erfarenhetsutbyte" men självklart är det nyttigt för både kommunala tjänstemän och privata näringsidkare och även politiker att ge sig ut och se hur motsvarande verksamhet fungerar i ett annat land.

En av de mest oväntade händelserna var när jag fick erbjudande om att träffa Bill Clinton (!). Det var en borgmästare från Tyskland som prompt ville ha med Energikommissionen på ett möte med ex-presidenten när han skulle på besök till Tyskland. Jag tog det som ett skämt först, men när borgmästaren hade flygbiljetterna klara och hotellet var bokat så gick det upp för mig att han menade allvar. Dock tyckte jag att det verkade lite skumt att han ville ha med mig där. Så jag avböjde vänligt men bestämt. Kanske synd - det lär väl inte komma sådana erbjudanden speciellt många gånger under en livstid?! Men va tusan, vad skulle jag och Bill snacka om? Olja, bilar och kanske lite om Hillary! Hon är cool. Hade det varit henne jag kunde ha fått träffa hade jag inte tvekat en sekund.

Bild av Daniel Svensson, från invigningen av UBCs Energikontor på Nova. Anders Engström från Kalmar Kommun och Ronnie Gunnarsson från Oskarshamn Energi är med och klipper bandet!

I eftermiddag ska jag träffa forskaren Anders Nordström som gör en studie av Demokratisk förankring av transnationella styrningsnätverk (känn på den) och har du valt UBC som case.
Dags att plocka fram UBC-kunskaper igen alltså! Det är riktigt bra att Oskarshamn är drivande inom de här frågorna i Östersjöområdet. Vi är duktiga på energi och har stor kompetens inom energiområdet - så det är klart att vi ska ha en energikommision här!

Over and out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen