fredag 22 oktober 2010

Filmtajm!

Under Höstens bästa söndag visades den här filmen som gjorts inom projektet för kvinnor inom handel- och besöksnäring. En inspirationsfilm om eget företagande.

Härliga tjejer - och Gayle är min idol - vilken härlig inställning! "Gör det! Vad har du att förlora?!!" Lite fler sådana sköna lirare och vi kommer att starta företag så det bara dräller,,,

Den här veckan har varit händelserik. Mycket fokus på Besöksnäring och kommunens strategi kring detta. Jag har också haft ett möte tillsammans med Skanska och Samhällsbyggnadskontoret. - Man vill veta vad som är på gång för att kunna satsa rätt och kanske sätta igång med byggprojekt i O-Town! I torsdags var det fokus på Unga Jobb.

Unga Jobb är ett samhällsengagerat initiativ från Swedbank och sparbankerna nationellt där man lyckats få ihop 1000 praktikplatser. Nu vill man skapa ytterligare 1000 platser och i Oskarshamn har Scania, Elajo, Attraktiva Oskarshamn, Saft, Bellatrix, FöretagsCentrum, Swedbank, SKB och OKG tillsammans lyckats erbjuda över 20 platser. Vi träffade nästan 70 unga som var sugna på att komma ut och jobba. Och det var många sköna möten och upplevelser. Jag är ingen fena på att vara intervjuare så jag hoppas att de som var inne hos mig inte blev totalt vettskrämda utan att jag kanske kan ta emot en eller två praktikanter här i projektet.

Så här säger Swedbanks VD om Unga Jobb:

- Ska unga komma ut i arbetslivet så måste parterna sätta sig ned och samtala. Näringslivet måste ge innan det tar. Michael Wolf, VD Swedbank

***

Nu närmar det sig fredagsstämning på kontoret. Magnus på Marknad Oskarshamn brukar stå för underhållningen - jag gissar på Bruce Springsteen om någon timme eller så!

I helgen blir sol, jobb, hockey och ännu mera jobb!

Share

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen