tisdag 26 oktober 2010

På en svettig buss från Kalmar hörde jag Oskarshamnsdialekten!

Som Oskarshamnsambassadör, projektledare för Attraktiva Oskarshamn och allmän entusiast över vår plats på jorden så får jag en och annan bitter kommentar över att jag alltid är så positivt inställd till det mesta! Well, jag råkar gilla det här stället och har varit utanför Oskarshamns gränser tillräckligt för att uppskatta våra godbitar och acceptera och ge mig tusan på att försöka påverka sådant som inte funkar strålande. Jag har också tillräckligt med hjärta och tålamod för att kämpa mig igenom massa konversationer med människor som älskar att vältra sig i negativa formuleringar kring O-Town. Och jag gör det så gärna!

Mycket går att påverka! Många saker kan man se till att fixa själv. Och annat behöver man kanske kämpa med i flera år för att fixa till. Men vi gör det!

Hur som helst så hittade jag en kul grej i OT i helgen. Det var i presentationen av nya krönikörer som en tillbakaflyttad Oskarshamnare skrev "Stockholm är ett fantastiskt ställe att jobba på. Oskarshamn är ett fantastiskt ställe att bo på." Och när man läser sådant blir man taggad att jobba vidare och fortsätta utveckla, planera, fundera och spåna kring Oskarshamn och framtiden.

Idag hittade jag en annan skön lirare som skriver så här:

"Som utflyttad från Oskarshamn sedan 3år tillbaka så är det alltid helt underbart att få komma hem. Det spelar faktiskt ingen roll att resan från Göteborg till Oskarshamn tar lite drygt 6timmar med tåg och buss.
Så fort jag ser en lucka i mitt schema så åker jag ju faktiskt hit. Det är inte någon som tvingar mig på tåget för att spendera 6timmar i buss och tåg. Det är frivilligt. Igår hoppade jag på tåget runt 18:00, var framme i Kalmar runt 22 och hade bara bussresan till Ohamn kvar. På bussen sitter först till min förskräckelse en massa folk. Jag tänker att det här lär gå åt helvete, trött och snorig som jag var. Men hela jag lyser upp när personerna längre bak i bussen pratar klockren Oskarshamnska. Då kände jag, äntligen. Nu är jag hemma. Det är så jäkla svårt att förklara men Oskarshamns dialekten gör mig så grymt varm om hjärtat.

Imorgon väntar det jag väntat på hela veckan. Match! Senast jag såg IK på is var mot Borås och för mig är det evigheter sedan. Det är så befriande att se på hockey. Man möter samma människor som man alltid möter. Man hejar på några och pratar om hockeyn, rykten, matchen och allt annat skoj. Jag kommer alltid att gå på hockey. Jag kommer alltid att följa IKO. Jag kommer bli den där tjocke gubben som sitter och svettas i bastun och pratar hockey med mina vänner. Det är så det kommer att bli.

Just nu väntar jag bara på att bli färdig med min utbildning och sedan flytta raka vägen till Oskarshamn. Det är här jag är uppvuxen, det är här jag har min familj. Det är här jag har mitt liv. Och det är jag förbannat stolt över!"

Läs hela bloggen här.

Så för den här killlen och alla andra som trivs riktigt bra här!
Nu fortsätter vi och utvecklar Oskarshamn - med hela hjärtat!

Nu - möte med Oskarshamnsakademien på NOVA HögskoleCentrum
Senare - planering inför Oskarsgalan 2011!

Share

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen