måndag 20 september 2010

Jag grät och darrade!

Jag har alltid varit en trogen IK-supporter, men i helgen var det något extra! Frågan är hur man kan man bli så jäkla lycklig över att en puck hamnar i en bur!? Jag vet inte, men tårarna var där i alla fall! Och jag hoppade, kramade grannen och darrade i hela kroppen. Det var ingen vinst men ett resultat som ger goda förhoppningar om en go säsong! Och det var verkligen en stor portion adrenalin och en hel del nervositet som släppte - IK kommer inte bli något skräplag som ligger i botten - IK kommer göra en grymt bra säsong och jag hoppas få gråta av glädje ett par gånger till - det är ok! Big girls cry!

I sportens värld så hade även Eva Ottosson en härlig framgång i kategorin hästar som springer långt och snabbt (!) då hon vann Marathonmomentet i SM! Vi kan även bjuda på lite fotbollsframgågar då Oskarshamns AIK slår till med målkalas och vinner storstilat mot IF Haga!

***

Och vad händer i mitt projekt då?
Jo, förra veckan satsade Attraktiva Oskarshamn på kompetensutveckling. Både nya och gamla varumärkesfantaster samlades för att fundera över hur vi höjer kvalitén i arbetet. Några punkter för att sammanfatta vad vi måste satsa på:

Jobba med attityder (bort med jantelagen och detgårinte-mentalitet) och medvetandegöra "regionens bästa förutsättningar" - En levande SWOT som alla känner är äkta och uppdaterad! Vi måste våga testa, misslyckas och uppmuntra till att man är lite wild and crazy! (min tolkning)

Få fler att förstå vinsten av ”platsens och helhetens bästa” utan att ramla in i den egna verksamheten.

Vi saknar kontinuitet och behöver bli bättre på att fånga upp frågor och driva dem ändå in i mål!

Det finns/pågår initiativ men vi är inte synkade i alla lägen – sårbart arbete! (plocka bort 20 personer från varumärkesarbetet – vad händer då?!)

Tydlig politisk kraft saknas i varumärkesarbetet– vi vill se starkare politiska avtryck i de här sammanhanget för att andra aktörer ska hänga på!

Per Ekman, Tendensor, skriver så här på sin blogg efter besöket hos oss >>

”Arbetsgivarna i Oskarshamn står inför stora rekryteringsbehov av välutbildade, de närmaste tio åren. Tillsammans med kommunen driver man Attraktiva Oskarshamn, ett snabbfotat samverkansprojekt med fokus på attraktivitet och marknadsföring. Inom något år övergår sannolikt projektet i annan form, kanske bolag”

Och det är nu vi ska fundera över hur fler kan bli engagerade i Oskarshamns framtid - och hur vi kan lyckas hänga med i konkurrensen! Och kanske framför allt - hur organiserar vi oss för störst genomslagskraft?

Over and out!

Share



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen