torsdag 15 september 2011

Bank-Bengt drar till Gotland!

Solig och mysig morgon. Hade en mycket trevlig kväll i Havslätts loge igår. Det var Oskar "Bank Bengt" Johansson som skulle avtackas. Vi tackade och skickade med glada hejarop inför hans äventyr på Gotland.

Oskar har på kort tid byggt upp ett starkt samhällsengagemang för Oskarshamn. Både som privatperson och i sin roll som bankchef på Swedbank. Han har funnits med i flera olika styrelser och utvecklingsinitiativ och har även inspirerat andra företag att hänga på i arbetet för Oskarshamn. Han såg dessutom till att jag fick chansen att träffa Micke Wolf, Swedbanks VD. Mr Wolf är en grymt trevlig affärsman som man i vanliga fall bara ser på bild i DI eller Veckans Affärer, men tack vare Oskar fick jag träffa honom och fick en nyttig omgång ekonomisk och ledarskaplig (finns det ordet? Well, ni förstår vad jag menar )inspiration. Tack för bra jobb Oskar - och lycka till!

Idag väntar massa möten. Snart ska jag över till Spiros på SKB Näringslivsutveckling och prata framtidsprojekt som kommit in till oss. Nya ideér är kul. Jag är nyfiken!  Och dessutom har det med idrott att göra. Skoj!

I eftermiddag har jag en av mina sista möten med ledningsgruppen i Attraktiva Oskarshamn. Projektet i den form vi driver det nu, avslutas vid årsskiftet 2011/2012 och då har det här gänget gjort klart sitt jobb. Vi har varit igång i nästan 4 år nu. Det har gått fort. Vi 80-talister tenderar ju att bara stanna på en arbetsplats i ett par år. Men här känner jag mig inte färdig ännu. Det finns så mycket att ta tag i. Och i mitt huvud har utvecklingen och utmaningarna varit ganska omfattande. På det personliga planet så har min argumentationsteknik och projektledning förbättrats avsevärt. Jag har träffas så många olika människor, företag och föreningar. Jobbat i massor av olika projekt och styrgrupper. Tror att  uppdrag hade utmanat mig så mycket som det här. Och det bästa av allt är att man är med och jobbar i hela samhället. Brett område är bara förnamnet.

Och nu är frågan hur fortsättningen kommer att se ut. Interimstyrelsen för att bilda nya bolaget "Attraktiva Oskarshamn AB" är på plats,,,men inget annat är klart. Hur som helst så är alla inblandade överens om att man ska fortsätta jobba med varumärket Oskarshamn och man ska dessutom lägga in besöksnäring (Turistbyrån), evenemang och handel i verksamheten! men hur ska bolaget riggas? Var ska bolaget finnas (I Oskarshamn givetvis, men i vilken lokal)? Vilka ska jobba där? Hur lägger man upp finansiering och erbjudande till intressenter?

Alla de här frågorna kommer att utkristalliseras under hösten och det här blir bra! Riktigt bra!

Första mötet väntar. Hoppas Spiros har fixat kaffe!

Over and out!


Share

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen