tisdag 13 september 2011

En viktig resa för regionen! Och Kommundirektören vikte loppor!


Jag har precis klivit av Promotionbåten där jag tillsammans med 300 företagare och organisationer har minglat, pratat, lyssnat, fått inspiration, hittat nya samarbetspartners, kontakter och hamnat i härliga möten med entreprenörer, riksdagspolitiker och tjänstemän. Det gungar fortfarande i kroppen så eftermiddagen på kontoret blir nog kort. En liten kupp från vår sida vara att vi från Oskarshamn drog fram den klassiska "loppan"under middagen. Under varje flik berättade vi om en utvecklingssatsning som är på G i O-Town. Vösu vikte för glatta livet och såg till att middagsbordet sattes i arbete. Bra där!

Resan var viktig på många sätt. Framförallt så tror jag att det är viktigt i debatten kring ny region och befolkningsminskning i länet. Det är först när mäniskor av kött och blod träffas och gör affärer som vi kan bli en region på riktigt. Och om jag dessutom fick chansen att trycka ner de osynliga murarna mellan våra kommuner så skulle jag bli ändå gladare. Jag tror ändå att vi började en attitydföränding med den här resan. Kalmarsund Promotion är ett utmärkt sätt att få företagare att träffas och skapa just den regionala känslan.

Efter mitt förra inlägg fick jag förresten tips från en bloggläsare att kika in på Håkan Brynielssons senaste nyhetsbrev. Tack till Ulrika och för alla som vill få en snabb uppdatering på hur det ser ut i regionen vill jag rekommendera Håkans nyhetsbrev.
Den här gången handlar det specifikt om en satsning kring länets minskande befolkning. Det är inga roliga siffror man lyfter fram. Bara i år har vi minskat med över 400 personer i länet. Och då säger jag VI - det spelar mindre roll om vi lyckats öka med 43 personer i Oskarshamn om till exempel Hultsfred samtidigt minskar drastiskt. HELA länet måste få en uppryckning om vi ska fixa rekryteringen till våra företag i framtiden. Och vår ökning i Oskarshamn borde ligga på 243 för att bidra på riktigt.
Något från Håkans nyhetsbrev som är av en mycket postivare art är den nya satsning på destinationen Småland. VD Lena Stävmo var också med på Promotionbåten och hon har stora planer för Småland som turism- och besöksdestionation. Skönt att se att man jobbar med frågan regionalt och äntligen har vi något att "hänga på" i kommunerna och bygga våra stragetier på. Och nu gäller det för oss att hitta exportmogna produkter som står sig i ett större sammanhang. Och parallellt med det bygga upp kompetensen och stötta de lite mindre företagen inom besöksnäringen så att det kan utvecklas och bli starka i sina företag.
Nu ska jag sätta mig och följa upp högen med visitkort så att jag inte glömmer bort att återkoppla.
Plockar med mig en rad sköna minnen. Både från föreläsningar och dansgolvet. Träffade bland annat Swedbanks nya kontorschef - och vi träffades givetvis - på dansgolvet! Bra start och Tack för dansen!
Over and out!
Share

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen