fredag 18 december 2009

Grön jul? Och när efterträds Dag Larsson av en kvinna?

Sedan ett tag tilbaka skriver jag en spalt i Oskarshamns Annonsblad. Här kommer jultexten även på bloggen!

Grön jul - som i klimatsmart och energibesparande menar jag ju då!

Julen i övrigt hoppas jag blir vit och kall. Frostbitna kinder, knarrig snö och varm choklad framför brasan hör liksom årstiden till. Trots pressat schema senaste veckorna har jag hunnit med att baka lussekatter och pepparkakor. I vår familj är det lite speciellt vid just pepparkaksbaket. Då ska Linda och Agnetha Fältskogs melodier spelas. Dessa låtar har spelats om och om igen, sedan början av 80-talet, det vill säga hela mitt liv. De spelas vid julbaket, vid julpyssel och givetvis HELA kvällen innan julafton! Det fanns ett kassettband en gång, men det har slutat fungera för länge sedan. Ett år var det hopplöst! Det var ingen som kunde hitta varken skivan eller bandet någonstans. Som räddare i nöden kom då både min farbror och sambo in som hjältar (de visste vad Agnetha betydde för julefriden i Flinshult) när de lyckats hitta en version på nätet som de med vördnad lämnade över till den jublande familjen! Tack!
Foto: Mamma Gunnarsson som har förevigat drängstugan i vinterskrud (Gården i Flinshult)

Julbaket är alltså grejen för att hitta min julstämning! Undrar om professionella bagarna håller med? De är nog ganska trötta på att pilla i russin i lussekatterna vid det här laget.

Men det gröna perspektivet syns och märks överallt. LED-belysning i julgranen, ekologisk och närproducerad julmat och klimatambassadörer. I det här numret kan man även läsa om en Grön frisersalong och Grön Flagg på Föräldrakooperativ. Bra där! Jag är kluven i min miljömedvetenhet måste jag erkänna. Ena dagen letar jag tomater från Sverige, ekologiskt tvättmedel och kläder med eko-bomull. Andra dagar tar jag bilen korta sträckor och köper kolsyrat vatten på flaska. Trots att jag vet att det är stora miljöbovar. Det är svårt att vara klimatsmart – och det krävs att man lägger ner en hel del tid och läser på ordentligt. Hörde förresten att man nu kan välja 100 % kärnkraft när man väljer el från Oskarshamn Energi. Spännande idé!

Vi lägger ett spännande år till handlingarna. Många sköna minnen och spännande händelser. 2009 bjöd bland annat på Oskarshamns första Oskarsgala! Just nu letar vi affischnamn till Oskarsgalan 2010 som hålls den 27 mars. Läs om hur du nominerar din förebild och inspirationskälla på http://www.oskarsgalan.se/

Ha nu en riktigt god jul och gott nytt år – Blir det förresten Anna Anka eller Kalle Anka för din del?

____________

Såg att gamla leksaksaffären vid Lilla Torget ska få ny verksamhet till våren - härligt! Det är så oerhört trist att se tomma lokaler mitt i stan. Annat på G - jag skrev ju om infartsskyltarna igår. Här står det mer om det!

Idag ska jag rensa inboxen på mail, skriva spännande protokoll (NOT), planera måndagen och tisdagens insatser, skicka ut julhälsningar, se världens största adventskalender och höra Leif Norrgårds Julbetraktelser på lunchen! Kanske även fundera över "IKs nya Dag Larsson".
När jag träffade på Karin Mattson (Karin Mattsson Weijber är ordförande för Riksidrottsförbundet) på en tågresa för något år sedan pratade vi om när vi får se första kvinnan på en klubbchefspost inom elitkockeyn. Tänk om IK Oskarshamn gör en sådan rekrytering - coolt och oväntat!
Mer om henne och Riksidrottsförbundet finns på Karin Mattsons blogg

Uppmaning och tips! - Ut och gör snöänglar och ät inte gul snö!

Over and out!

Sofie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen