måndag 7 december 2009

Rotarylunch och loppisrunda inleder veckan!

Varje måndag käkar jag lunch i Ordenshuset på Stora Torget. Jag är medlem i RotaryklubbenOskarshamn - Döderhult. Det är en mycket trevlig skara människor som träffas en gång i veckan för att käka lunch tillsammans och för att lyssna på ett föredrag.På så vis får man nya bekantskaper, bidrar och tar en aktiv roll i Oskarshamns utveckling men tar också del i det internatinoella engagemang som klubben är aktiv i.

"Rotarianer är företags- och yrkesledare som tar en aktiv roll i sina samhällen samtidigt som de berikar sina liv både på ett privat och
yrkesmässigt plan. En Rotaryklubb innehåller en mångfaldig grupp av yrkesledare från det samhälle som klubben är verksam i."
klippt från: http://www.rotary.se/.


Åldersmässigt är det ett spann mellan 28 (tror faktiskt att jag är yngst) och 70+. Spännande möten mellan olika brancher och generationer. Och ofta får man tips, ideér och inspiration
efter dessa lunchmöten. En bra start på veckan helt enkelt!

Måndagen kommer också (privat) att ägnas åt några loppisbesök . Vi har
tur som har så många loppisställen i regionen! En riktig guldgruva. Och det som är extra kul är att priserna ligger riktigt bra till om man jämför med större städer. Samma prylar kan man få för under halva priset här! Några exempel på favoritställen är följande;
  • Shalom Second hand på Döderhultsvägen 10 - bra bredd och man kan hitta det
    mesta. Mycket möbler!
  • Röda Korset Kupan, på Källgatan- mycket kläder och oväntade tavlor och
    krukor
  • Baltiska Boden - massa porslin och tyger
  • Antik och loppis på Frejagatan (kommer inte ihåg namnet för stunden)
    Massa bra grejer och ofta hittar man bra märken och fina möbler
    här!
  • Miljöhuset i Åsa - teknikprylar, cyklar, lampor och böcker.
  • 3 århundraden i Berga - som dessutom har ett grymt café! Stort utbud i vitt och har även egen
    50-talsavdelning! Väl värt ett besök!

    Nu ska det skrivas lite protokoll och planeras inför en Forskarkonferens här i Oskarshamn. Nordens elit av forskare som har inriktning på unga och landsbygd kommer hit i februari! Det ni! Skickar med några bilder som togs ute i Krokshult sommaren 2008 och tipsar om filmen och intervjun med Peter Gerdehag. Peter är en av Oskarshamnsprofilerna på
    oskarshamn.com. Fler filmer; klicka här >>

    Foto: Fredrik Pettersson, www.lordagmorgon.se

    Over and out!


4 kommentarer:

  1. Rotary?
    Jag tycker din roll blir mer och mer oklar... för vem arbetar du, och vems intressen ser du främst till?
    Jag med fler skulle gärna se att du preciserade dina uppdrag och vad/vem du offerterar.

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym,

    Mitt uppdrag är för Attraktiva Oskarshamn vilket är ett varumärkesprojekt för att göra Oskarshamn till en attraktivare plats för oss att bo och leva på! Projektet finansieras av näringslivet och Oskarshamns kommun gemensamt.

    Mycket av mitt jobb går ut på att nätverka, inspirera, sätta igång nya nätverk, vara katalysator och uppmuntra initiativ i Oskarshamn som gynnar utveckling och tillväxt.
    Veta vad som är på gång, informera och vara informerad,,,

    Som jag skriver är den här bloggen mina tankar som privatperson, men mycket är sådant som jag gör i rollen som projektledare för Attraktiva Oskarshamn. Det är oerhört svårt att dra gränslinjer när jag jobbar och är ledig - det hör till uppdraget!

    Och vill man lära känna en plats så kan det vara intressant att veta mer om allt från hockey, loppisar och olika företag eller organisationer. Många känner inte till vad Rotary är - därav inlägget om detta! Nästa gång förklarar jag mer om en annan organisation, förening eller företag!

    Hoppas det var svar på frågan! Annars får du gärna slå mig en signal!

    Sofie

    SvaraRadera
  3. Alla som jobbar för att göra Oskarshamn till en trevlig och aktiv stad bör hyllas och uppmuntras oavsett "difusa" roller. Kan tänka mig att det det blir ganska spretigt att försöka knyta ihop alla trådar.

    Keep up the good work!

    /Snart Oskarshamnare

    SvaraRadera
  4. Välkommen till Oskarshamn anomym! Och när du har lärt känna stan - hör gärna av dig med tips om hur vi kan bli ännu bättre!

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen