onsdag 9 december 2009

En hyllning till Mörtfors!

När jag läser om alla julmarknader och mysiga arrangemang utanför stan så får jag lite landsbygdslängtan. Är man uppvuxen ute i skogen så har man ett extra stort hjärta som bankar för livet på landet.

Jag är absolut inte en sådan person som spenderar varje ledig stund i svampskogen eller slänger mig över första bästa hund, katt eller häst. Verkligen inte - men att se på när lamm jagar varandra i en skogsdunge, kossor ute på en solvarm äng, eller hästar som betar i en hage - det är något speciellt med det.

Vi har många vackra platser runt om i kommunen och ofta missar man de guldkorn som ligger närmast. Det är självklart trist att vi går miste om dessa upplevelser! Åtgärd? Ändring och bättring helt enkelt! Mitt bidrag till detta är att jag idag presenterar några rader om vackra Mörtfors.

Första mötet med Mörtfors var när vi gick Ostkustleden för massa år sedan. Har ni inte gått den? Gör det! Det är en upplevelse! Då var jag med i Friluftsfrämjandet och vi gick en etapp på Ostkustleden varje år. När man kom fram till Mörtfors så var det så otroligt fint! I kompisgänget har vi haft planer på att gå den etappen igen - så till våren är det nog dags! Nu blomstrar byn och det är massor med spännande människor som bor där. Konstnärer och många nyinflyttade eldsjälar som vill utveckla platsen. Passa på att besök Pensionatet! eller kika in hos en av alla företagare!
Här nedan följer några av de konstnärer och författare man kan hitta i Mörtfors.
Åsa Klaesén-Håkansson, allkonstnär
Christina Lokrantz, textilkonstnär
Maria Magnusson, garn och bild
Urban Nelson, plastteknik
Anders Sand, allt inom bivax - ljusstaplar, ljus, tvål, salva
Lena Sjöberg, författare och illustratör
Jakob Wegelius, författare och illustratör


Bilden är lånad ifrån www.mortfors.se

När (inte om) ni nu ska åka dit så kommer tips på karta här!

Over and out!

På Spotify idag; Bruce
Gillar; Att IK Pucken vann igår och att min faster som jag inte pratat med på länge ringde idag! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen