tisdag 5 januari 2010

Började med att jag var dryg och kaxig student,,,

,,,och efter ett tag när mina tankar hade fått sjunka in lite så bildades Oskarshamnsakademien.

Storyn om akademien: 2003 pluggade jag i Växjö. Skrev B-uppsats om nätverksorganisationer och hade fokus på hur det såg ut i Oskarshamn. Tack vare den så var jag inbjudan till Näringslivsdagen i Oskarshamn. Det slog mig hur mansdominerat, gammalt och gnälligt det var på mötet. (tyvärr) Och när frågan om den yngre målgruppen och studenter kom upp så kunde jag inte vara tyst längre. Frågade helt sonika vad man gjorde just nu för den målgruppen och varför Oskarshamn inte har några ambassadörer ute på våra universitet och högskolor för att kommunicera med dem? (yes, det var helt klart innan facebook slog till) Dags att leta reda på unga Oskarshamnare som kunde bli länken mellan studentlivet och näringslivet.

Tänkte inte så mycket mer på just den saken utan fortsatte med min uppsats och levde livet i Växjö! Två år senare blev jag uppringd av Janne Hardebrant. Tydligen hade min fråga och fundering satt spinn på företagen och nu undrade han om jag ville vara med och starta någonting som hette Oskarshamnsakademien. Under våren och sommaren 2005 stod det klart att både näringsliv och organisationer i Oskarshamn tyckte att idén var bra och akademien grundades den 18 oktober 2005. Mötesordförande vid det konstituerande styrelsemötet var kommunalrådet Peter Wretlund och som föreningens första ordförande valdes Ove Alm, personalchef på OKG. Här är företagen som är med nu!

Vi har haft fester, mässaktiviteter, gymnasieinformation, inspirationskvällar, skärgårdsturer, studiebesök och mingel med akademien sedan dess. Det finns alltid med representanter från näringslivet i Oskarshamn och studenter som har koppling till O-Town. Styrelsen har haft lite olika sammansättning - men det är ett riktitg gött gäng som vill utveckla Oskarshamn!

Just nu söks det nya studentrepresentanter runt om i landet. Uppsala har en representant, men annars är det lite skralt. Besök http://www.oskarshamnsakademien.se/ för mer information om akademien. Det kostar 1 krona att bli studentmedlem - och du får grymma kontaktnät för den slanten!

Från en båttripp med akademien 2008
Sedan 2003 har det hänt massor i Oskarshamn - nya tider, fler unga, goa och glada människor som engagerar sig i platsens utveckling och tillväxt! Men kontakten med studenter och unga människor behövs fortfarande. Fler exjobbare och uppsatsskrivare till Oskarshamnsföretagen! Visa att ni finns! Och är du student? Då är du smart om du kontaktar företag utanför din studiort. Betydligt lättare att komma in här i Oskarshamn där exjobbarna inte duggar lika tätt!

Ikväll ska jag till The Big Bang och hänga med just Oskarshamnsakademien. Studenter och personalare i skön mix. Tänkte slå några av dem i bowling och käka en god buffé! Det är Alexandra Kronholm, Scania och Attraktiva Oskarshamn som är arrangör för kvällen - med support från Helena Almroth, Scania och Oskarshamnsakademien. Misstänker att vi även får se några från NOVA, Swedbank-Ozzy och Henric från OKG.

Ha en skön kväll och ta hand om varandra!

Over and out!

Fler sköna bilder från akademiens sommarfest 2008



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen