onsdag 13 januari 2010

Har du koll på din LUPP?

Imorgon ska jag till Västervik på LUPP-konferens. Det innebär inte att jag ska spendera en dag och titta på olika modeller och varianter av "luppar" utan LUPP står för Lokal Uppföljning av Ungdomspolitiken. Galet mycket mer spännande än LUPPAR.

Ungdomsstyrelsen tycker att vi ska se till att få bättre kännedom om ungas levnadssituation för att på så vis få en framgångsrik kommunal ungdomspolitik. LUPP är i praktiken ett enkätverktyget för att kommuner på ett enkelt sätt ska kunna ta reda på hur ungas situation ser ut lokalt och utveckla en effektiv ungdomspolitik som bygger på samarbete mellan olika sektorer.

Oskarshamn är duktiga på det här! Och vi lyfts fram som ett gott exempel - det är det här gänget som ser till att genomföra LUPP:en i Oskarshamn. Båda unga och äldre förmågor som slår sina kloka hjärnor ihop för framtiden:
Lis Lyrbo (s), Barn- och utbildningsnämnden/Kommunstyrelsen
Emma Källström (m) Kulturnämnden
Emma Nilsson (s) Barn- och utbildningsnämnden
Magnus Larsson (c) Samhällsbyggnadsnämnden
Evelina Eriksson Valhallaskolan
Anton Holmgren Oscarsgymnasiet
Evy Jonsson (c) Folkhälsorådet
Sofie Gunnarsson Attraktiva Oskarshamn
Maria Norberg, fritidsgårdsföreståndare Fritidskontoret
Annette Tonelid, hälsosamordnare Kommunledningskontoret

Imorgon ska vi lyssna på första analysen av den enkät man gjort under hösten 2009 och det är Regionförbundet som är värd för arrangemanget. Bästa Jytte från Leaderområdet Astrid Lindgrens Hembygd har dragit ett tungt och ovärderligt lass i det här arbetet för länet!
Hon är i arbetet även en inspirationskälla för hela länet vad det gäller ungas inflytande, påverkan och delaktighet. På konferensen kommer vi att få veta bland annat hur unga har det i vår kommun, hur ser de på sina framtidsutsikter, vad kan vi göra mer för att skapa bra levnadsvillkor för våra unga och framtidens vuxna? Syftet med dagen är att ge en första analys av luppresultatet och samtidigt med det välja vilka områden vi ska fördjupa oss vidare i. Den färdiga rapporten väntas sedan vara klar i april. Dagen inleds med Mats Trondman från Växjö Universitet som presenterar de stora dragen från luppenkäterna.

Ska bli spännande att se och höra hur det ligger till. Och det är bra att fokus hamnar på unga! För de unga som bor här idag är vår framtid. Och de som väljer att stanna i Oskarshamn ska vi vara extra rädda om.

Ibland tycker jag att man missar våra trotjänare. De som bott i O-town hela livet och som trivs bra och vill stanna kvar här. Hur kan man ge dem uppskattning? Bjuda på tårtkalas månne? Läste en av mina inspirationskällorns blogg häromdagen och det hon skriver är så rätt. Hon jobbar som Turistchef i Västervik och försöker att ytterligare utveckla platsen som destination och bostadsort.

"För ett tag sedan var jag på min egen barndomsort Vetlanda på en kvällsaktivitet i ett annat nätverk som jag ingår i. Där träffade jag "tjejer från förr". Både jag och min kompis som var med reagerade kraftigt på hur de här (idag) kvinnorna ursäktande förklarade att de "blivit kvar" i Vetlanda. Det var som att de förutsatte att vi ansåg att de var mindre värda p.g.a. att "de inte tagit sig från stan". Borde man inte, som hyfsat mogen 35+, kunna vara tillfreds med det liv man har valt och att man kanske är minst lika lycklig i barndomstaden som någon annanstans? Vem är någon annan att döma om det är OK eller inte? Om detta är svårt för de som är 35+ så är jag inte förvånad över att det är svårt att bära det med stolthet som ung."
- klippt från turistchefenbloggar.blogspot.com

Så här tror en annan inspirationskälla, Lotti Jilsmo, att vi skapar stoltheten, får fler att stanna på hemorten och de dessutom är stolta över det, skulle kunna vara:


"Att föräldrar fokuserar på att det viktiga inte är hur långt barnen har flyttat, utan att de är nöjda med sitt val. Att visa att en familj som stannar kvar i kommunen är lika mycket värd som en nyinflyttad. Att erbjuda bra utbildningsmöjligheter i kommunen - distansmöjligheter finns. Se till att man ser "Bonde Söker Fru"-förebilder och andra lokala förebilder i media istället för Sex and the City och utflyttade ambassadörer."

Jag håller med om synpunkterna och funderar mycket på det här. Blir många sådana tankar imorgon när vi drar till Västervik vill jag lova. Och jag fortsätter mina funderingar redan nu på väg till hockeymatchen! Snacka om att IK har en del att tänka på!
Till hallen,,,
Over and out!
När jag skrev om Astrid Lindgrens Hembygd tidigare så kan jag passa på att tipsa om deras evenemangskalender - jättebra guide i länet! Du kan själv anmäla ditt evenemang där helt gratis!

1 kommentar:

  1. Och vilken underbar dag det var i Västervik, inspiration till 110%.
    Måste bara tillägga att jag har varit Oskarshamnare sen födseln och det är jag stolt över, men nog har man fått många ifrågasättande. "Du har ju betyg att flytta vart du vill?" "Vill du inget mer?" "Vill du inte se nått mer?" m.m.
    Men min tanke var att om jag skulle flytta, så skulle jag flytta till nått, inte flytta från nått. Självfallet ville jag ha "mer". Men jag ansåg att jag kunde få "mer" på hemmaplan. Varför är det så att man måste be om ursäkt för att man trivs i sin hemstad? Verkar vara lite av ett invant beteende...

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen