tisdag 12 januari 2010

Drömmer om att bjuda in Wretlund, CG, Kapten Ekroth och Rabbit-tanten på middag - halv sju hos mig!

Tänk vilken kombination! Och grymt spännande samtal.

Kanske skulle det bli så här?!

CG (inte självaste konungen från hufvudstaden med bloggarkingen i O-town) skulle först tacka nej och säga att han inte kan för att han måste träna inför någon skum löpartävling som verkar väldigt viktig. Sedan skulle han tacka ja när han hört vilka övriga gästerna är. Väl där tror jag att CG tar upp mervärdesfrågorna och försöker att pressa Wretlund på hemliga framtidsplaner. han tipsar om löpartrix och skryter om innebandybedrifter från -97. Rabbit-tanten (underbara Birgitta som i härlig gotländsk anda erbjöd service i Rabbitbutiken, av sällans skådat slag, under massor med år. Hon kunde alla barnens storlekar utantill och visste vad alla barn i Oskarshamn hette och vilka syskon de hade) skulle bjuda på otaliga Oskarshamnsstories, pysseltips och stå för stämningshöjningen och spontanskratten. Kapten Ekroth (idrottslärare, yogainstruktör, fd. stenhård fotbollsspelare i Kristineberg och förbundskapten för Svenska Damlandslagets F-16-trupp) skulle förmodligen tipsa om grymt effektiva yogaställningar, bjuda på den mest hälsosamma maten och försöka hindra CG från att prata fotboll hela middagen - självklart med glimten i ögat och med stenhård fokus.

Wretlund kunde inte kunna sluta tipsa om grillrecept och prata Påskallaviksminnen. Jag/undertecknad skulle först och främst vara skitnervös för att inte lyckas med maten. Men målet skulle vara att försöka komponera en både hälsosam och innovativ meny med lokala läckerheter. Lägga ner mycket möda på bordsdekorationer och dryckesval. Städa och fiffa som en liten galning - förmodligen med datorn ständigt uppkopplad och mitt i en projektplan - samtidigt som jag kokade rödbetorna till förrätten. Väl under middagen skulle jag
sitta och njuta vid min bordsände och gå igång på alla möjliga ideér som kommer upp under middagen. Kanske glömma dekorationen till desserten. Vara rosig om kinderna och ha hög puls under middagen men koppla av efter att desserten kommit fram. Efteråt skulle jag ha en lista på säkert 100 förbättringsåtgärder och nya planer för Oskarshamns attraktionskraft.
Snacka om att kombinera nytta med nöje!

Så,,,vad väntar jag på? Jag får väl kanske vänta ett tag innan jag sätter planerna i verket. Lägenheten ska snart överges för villa. Då är det lättare att bjuda på baluns. Men tanken är kittlande och vem vet? Kanske sitter vi där vid middagsbodet snart?

OCH DU! Vilka skulle ni vilja bjuda hem på middag och varför? Kul tanke men varför gör vi det så sällan?

Varför låter vi ( i synnerhet svenskar) det låter dröja så länge innan vi vågar bjuda in "bekanta" på en bit käk.

Over and out!

S

2 kommentarer:

  1. Sjuktbra Sofie!!
    Mer av detta!
    Jag får väl ta och göra liknande i Linköpibg då! :)
    Kram Nadja

    SvaraRadera
  2. Behöver du en fotograf vid detta tillfälle kan du höre aå da´. :-)

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen