torsdag 7 januari 2010

Ska vi byta inköpslista?

Bananer
Apelsiner
Lasagneplattor
Crème fraîche - tomat och basilika
Mjölk
Hjortronyoghurt
Getost
Milda flytande margarin
Kalkonpålägg
Mjuka taccobröd
Kyckling
Oregano


Kan inte vi byta inköpslista för lite variation? Trots att jag byter, ändrar och hittar nya favoriter så blir det ändå trist! Jag använder nästan aldrig recept. Är av typen som slänger i det som finns hemma och det som känns bra just då! Det innebär att det blir många spännande rätter som jag bara kan återge något sånär. Men kruet är ju att det är samma visa varje gång man vardags-handlar,,,samma grejer far ner i korgen och om jag någon gång lyckas ge mig på ett recept med tillhörande lista så lyckas jag glömma någon av de viktigaste grejerna - och då får jag ändå köra en liten improvisation =)

Men det här var egentligen ett litet sidospår. Min egentliga matkoppling i dagens inlägg kommer här,,,För det slår mig nu när boken om Tofvehult blev utnämnd till Sveriges bäst designade kokbok 2009, (i tävlingen World Cookbook Award) att lokalt producerad matkonst är riktigt hett! Extra kul att det är "Mörtforsare" som har gjort boken. Hur som helst så är det grymt kul att det inte bara är de coola storstadskockarna och bagarna som vinner priser och är "mallen". Nu kan vi på vischan också konkurrera. Den här gången vad det gäller design av just kokbok!Tänker på "Årets Konditori" som ligger i Oskarshamn. I konkurrens med hela konditorssverige så tar de hem förstaplatsen! Nilssons-pojkarna är mycket noga med att det inte får vara några halvfabrikat eller annat strunt i brödet!

Läs hela artikeln om Tofvehult här >>

Tipsar om! - att gå och se Sherlock Holmes på bio! Loved it! Väl spenderade 2 timmar och 8 minuter i sagabiogfrafens stolar. Bra hemsida de har förresten - heja saga!

Efter en halvseg dag så ska jag nu hem och ta en fajt med snöskyffeln! Idag har det ju snöat från ovan, sidan och underifrån - fråga mig inte hur men konstigt är det!

Over and out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen