tisdag 10 november 2009

Fler guldgirlanger åt folket!

I dag på lunchen (som för övrigt intogs på stekhuset, med en av mina favoritdejter - Göteborgskan och Europaproffset Eva) så bevittnade vi när de första juldekorationerna sattes upp av neonbeklädda män.

Gröna girlanger med små låtsasstearinljus i mitten, ja ni vet säkert hur de ser ut. Det slog mig att man tar det för givet att de hänger upp dem på våra gator varje år. Och att det förmodligen skulle bli
ramaskri (kul ord som jag inte visste ursprunget till tidigare) om man "prioriterade bort" dem i budgetarbetet. Så tack tekniska chefen och Co för vackra girlanger! Undrar om de sätter upp likadana i Bråbo? Eller i Figeholm? Skulle det ens vara snyggt förresten? Skulle man kunna avvara några inne i stan för att dela med sig till ytterområdena?


Kanske ska vi i Oskarshamn bli först i landet med smarta lösningar för energieffektivt julpynt i stadsmiljö och i hemmen? För visst är det lite hysteriskt att vi helt plötsligt ska ha ljusstakar, stjärnor och massa annat "piff" i våra hem som drar massa el - när vi samtidigt ska bli elsmarta, energiambassadörer, energieffektiva och elsparare av rang,,,

Näe - jag ska minsann bara ha en liten, liten ljusstake i mitt fönster. Givetvis med timer!

På tal om energi och miljö,,,vi ju ett av sveriges största miljöprojekt i Oskarshamn. Jag syftar på
Hamnsaneringen med Kaj Nilsson i spetsen. Ett projekt som kommer bli oerhört viktig för hamnens framtid. Det är en svår balansgång att skapa en ännu bättre och mer internationellt anpassad industrihamn - samtidigt som den ska vara en pärla i stadsmiljön och en oas för Oskarshamnare och turister. En sak är säker - alla Oskarshamnare har en åsikt om hur det ska se ut i hamnområdet!

Har förresten hört spännande rykten (bekräftade) som säger att Oskarshamns Hamn ska testköra kran med elinkoppling istället för diesel - bra där!

Sammanfattningsvis så ger jag fler guldgirlanger åt folket - men vi ska hitta smarta lösningar där vi kan vara energismarta och göra stadsmiljön attraktiv - samtidigt!
Heja samhällsbyggnadskontoret och tekniska kontoret (kanske en och annan fastighetsägare)
- It's up to you guys!

Eva, min lunchdejt alltså - hon har precis
dragit hit flera miljoner till Oskarshamn!
Alla som har gjort det räcker upp en hand!

Over and out (óut i ett grymt kyligt O-town där jag nu ska vandra till Arena Oskarshamn för lite isunderhållning)

//S

På spotify: Rosanne Cash (oh ja, dotter till legenden)

2 kommentarer:

  1. eldrift i all ära, dock får vi ej glömma de konsekvenser det bär med sig om vi lyfter blicken för att se helheten. Ja, hur produceras elen?

    Vidare med ämnet "hamn", vilket (så som jag anser det) lyftes till en helt ny nivå, i o med förra valet. Då infan sig en skiss på hur hamnen kunde tänkas se ut i vår bredlåda signerad "socialdemokraterna", med central badplats, boende direkt vid vattnet m.m. Låt oss inte stanna vid skisser, låt oss utforska möjligheterna genom alla små tänkbara faktorer. Detta gränsöverskridande, oberoende av nationalitet, politisk läggning eller ekonomiskt beroende....Låt oss ska något unikt ur alla sammanhang, små som stora!

    /A

    SvaraRadera
  2. ...funderar på att räcka upp en hand...eller borde det vara två när miljonerna gick till Bråbo? ;) Jag minskar nog hellre på värmen i huset än jag avstår mina ljuspunkter i november-december! Fast jag föredrar de levande ljusen också, vilket är lite bra va´?
    Simon1

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen