torsdag 26 november 2009

Veckans utmaning och så ännu mer mervärden!

Med tanke på alla skriverier om mervärden så ska det åter igen poängteras att det finns enorma möjligheter och utvecklingspotential i det här erbjudandet! Större än vi nog kan tro om det används på ett smart sätt. Wretlund frågade Christian Gustafsson om han kände till de regler och ramar som gäller. Därav kommer nu information direkt från ett pressmeddelande (tack Andreas för länken)

Fakta om mervärdesavtalet:
Det samarbetsavtal som tidigare i år tecknades mellan SKB, SKB:s ägare samt Oskarshamns och Östhammars kommuner innebär att mervärden ska skapas i kommunerna om totalt upp till två miljarder kronor. Enligt avtalet kommer fördelningen av dessa satsningar att bli cirka 75 procent i Oskarshamns kommun, medan resterande 25 procent hamnar i Östhammars kommun. En styrgrupp där samtliga parter ingår har tillsatts för att leda arbetet.
Merparten av dessa insatser kommer att ske när SKB erhållit tillstånd att uppföra en slutförvarsanläggning.

Vi följer utvecklingen med spänning och ser fram emot den satsning som görs på SKB Näringslivsutveckling AB, nya Färjeterminalen samt Krearum (OK Center).
_____________
I övrigt så håller vi (inom projektet Attraktiva Oskarshamn) på att ta fram ett material för att marknadsföra Oskarshamn för oss Oskarshamnare. Det må låta ganska konstigt,,,men tänk så här;

Vilken lyster har Oskarshamn?
Och vilka känslor, bilder och associationer väcks hos människor när de hör din hemorts namn?
Det är det som är vårt varumärke - på gott och på ont. När vi jobbar med Oskarshamns varumärke så är det mycket som handlar om våra egna attityder till platsen. Och det vi berättar för andra har stor betydelse för hur omvärlden uppfattar oss!
Om vi lyckas skapa ambassadörer i Oskarshamn som hjälper till att bygga ett attraktivare Oskarshamn så kommer vi bli en stark aktör i framtidens kamp om fler invånare, fler besökare och nya företagsetableringar.

Det finns inget mellanläge när man lutar sig tillbaka och är nöjd när det gäller att marknadsföra platser. Vi måste hela tiden bli bättre, smartare, bli bättre på omvärldsanalyser, se framåt och verkligen visa vad vi går för!

Varumärkesarbete handlar också om att leverera ett trovärdigt budskap om en plats. Det är därför vi har tagit fram värdeord och budskapsplattform. Något att luta sig mot för oss som vill platsen väl. Plattformen bygger på undersökningar där människor i och utanför Oskarshamn har berättat om vad de associerar platsen med. Detta är ett verktyg som hjälper oss göra platsens varumärke ännu starkare.

Veckans fråga och utmaning!

Fundera över hur du kan bidra till ett attraktivt Oskarshamn. Vad vill du berätta för turister, kompisar och kollegor? Det här ska vi sedan visa för alla Oskarshamnare och för hela omvärlden!

Om vi ska göra en lista på kul och positiva grejer om Oskarshamn. Som vi kan ta med i det här materialet. Och jag behöver er hjälp!
  1. Att Döderhultaren kommer härifrån har väl ingen missat - hur kan i ha nytta av det i en modern tappning?
  2. Guldklipmar vid havet,,,Gunnarsö, Havslätt, Figeholm, Stångehamn.
  3. Vi har blivit utsedda till Sveriges motsvarighet till Simpsons Springfield,,,är det värt att berätta vidare?
  4. Vi har världens tredje största skärgård. ( har jag hört - stämmer det?)
  5. HJÄLP TILL med fler grejer!!! =) Eller råkar du ha för många grejer för att orka skriva upp så maila mig så bokar vi in ett möte! sofie@oskarshamn.com

Over and out!

På Spotify; en gammal klassiker i mitt musikbibliotek har kvalat in idag.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen