onsdag 11 november 2009

Gotland, Berlin, Eskilstuna, New York, Mönsterås,,,

I hela Sverige, i hela Europa och på många platser runt om i världen jobbar man med varumärke och identitet, profil och image.

Städer, länder och platser har kommit olika långt, men alla är överens om att kampen om arbetskraft och fler invånare kommer att bli hårdare och tuffare. Vi måste kommunicera bättre med omvärlden!

Våra kompisar på Gotland jobbar med att bli mer än en bara en sommarö och turistplats.
De jobbar med begrepp som "Magiska Gotland på riktigt" och kärnvärden som närhet, livskvalitet, kreativitet,,,,man vill gå från att vara en sagoö som man åker till som turist, till att bli en "året-runt-ö" dit familjer och företag flyttar och där man sedan stannar och bor kvar i generationer.

Det är kul att se hur de arbetar och vilka verktyg de använder. Man märker ganska snabbt att det är samma tongångar i de flesta kommuner. Kika på punkterna nedan som jag har lånat ifrån http://www.tillväxtgotland.se/

Vi måste börja…
• samverka och samarbeta
• se möjligheter
• genomföra det vi pratar om
• vara stolta över oss själva och Gotland
• våga prova nya saker
• vara positiva
• tro på oss själva och våra möjligheter
• vara goda gotlandsambassadörer
• våga mer och sticka ut hakan
• glädjas åt andras framgångar

Vi måste sluta…
• med jantelagen
• säga att det inte går
• gnälla och klaga
• vara negativa
• vara missunnsamma och avundsjuka
• tro att någon annan ska göra jobbet
• se problem och hinder överallt
• prata om dyra, långa och besvärliga resor
• överklaga alla bygglov in absurdum
• skälla på varandra i pressen

Känns det igen som punkter som funkar även i Oskarshamn?

De flesta platser och kommuner har samma idé - men det är hur vi anpassar budskapet till den verkliga platsen och gör vårt budskap genuint som är grejen!

I Attraktiva Oskarshamn har vi en budskapsplattform och värdeord om vi har jobbat fram tillsamamns med både Oskarshamnare och med människor som inte bor här. Vilka associationer har man till platsen Oskarshamn? Med utgångspunkt från dessa värdeord så jobbar vi för att stärka vår plats och göra den mer attraktiv för inflyttning, boende, företagare och besökare.

Vi i projektet har vi som uppgift att inspirera, vara katalysatorer och sätta igång Oskarshamnare i olika projekt och hitta nya ideér som utvecklar och bidrar till ökad tillväxt.

Men att lyckas med skapa ett attraktivare Oskarshamn klarar vi inte att göra själva.

Det är butiksägare, föreningsmänniskor, PRO, fotografer, mekaniker, florister, revisorer, förskollärare och alla andra som blir ambassadörer för sin del av Oskarshamn och som sedan bidrar till helheten!

Kolla in Gotlandsbingot på sidan 28-30 om du följer länken. Kul idé! Hur skulle ett sådant spel se ut om vi gjorde det för Oskarshamn? Skicka gärna in tips till sofie@oskarshamn.com eller skriv som kommentar här på bloggen.

Igår var det ingen höjdare att vara IK-supporter. Trist förlust och frustration.
Men jag hade min halsduk på mig och tänker ha det varenda match! För nu får vi se till att Oskarshamnarna blir bättre på att stötta sitt lag även genom att visa sin tillhörighet och skapa en stolthet för laget. men samtidigt skickar jag en hälsning till styrelsen - de måste ju också slänga på sig IK-halsduken!

Några planer för helgen ännu? Kika här om ni vill ha lite idéer på evenemang.

Ikväll är det uppstartsmöte för Latitud 57. Nu ska föreningen utvärdera och planera inför framtiden! Välkomna till hotell ett klockan 18:00 om ni vill hänga på!

Over and out!


S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen