onsdag 25 november 2009

Mer om mervärden och lite om min nya kompis!

Tror att ordet mervärde och diskussionerna kring det mervärden har tagit upp fler spaltmetrar, skapat fler inlägg och inspirerat fler kommunala diskussioner än skola, vård och omsorg senaste året. Själva ordet mervärde toppar förmodligen Oskarshamnspolitikernas lista av "mest använda ord". Idag står det så här om MERVÄRDE på Wikipedia kanske kommer ändras och lägga till Oskarshamnsmodellen så småningom- Lägg gärna klippet nedan, på minnet nästa gång Wretlund eller någon från SKB nämner mervärde,,,så att det inte blir några missförstånd i formlerna ;-)

"Formeln för kapitalistisk produktion är därför P-V1-V2-P', där P köper råvaror, maskiner, arbetskraft V1, producerar nya varor V2, säljer dem och kapitalet både återfår och utökar då sitt värde. I nästa produktionsprocess är P' utgångspunkten och formeln blir då P'-V1-V2-P, där P är större än P'. Här syns kapitalets ackumulation, det vill säga dess förmåga att hela tiden öka sitt värde.[1]"
Källa: Wikipedia.org


En näringslivsnyhet är att man nu har utsett en VD till det nystartade bolaget SKB Näringslivsutveckling AB. Stig Björne är mannen som ska hantera mervärdesprogrammet och skapa tillväxt och goda verksamhetsmiljöer i de två kommuner (Östhammar och Oskarshamn) där SKB och SKB:s ägare verkar. Här kan ni se intervjun med Stig Björne!


Mervärde i mitt liv just nu (oavsett formler och definitioner) är att jag har spännande projekt på gång. Och Oskarsgalan börjar ta form på riktigt! Snart kommer pressmeddelande, en grym tävling som vi hoppas ska engagera Oskarshamnarna riktigt ordentligt, ny hemsida och klubb på facebook,,,,snart,,,snart,,,
Den här bloggen har nått sina första 650 besökare! För mig är det en kalassiffra. Någon har till och med sagt att de har haft nytta av informationen - bra där!

Nu ska jag iväg på lunch med Queen of Light (om hon får säga det själv, skapades när hon var projektledare för Oskarshamn i Ljus förra året, och som nu har tagit sig an uppgiften att se till att vi får en Gigantiskt Adventskalender (bra film för er som missat den) även i år! Däremot så måsta jag diskutera det här med henne - vad håller Vallentuna på med?
Nästa mervärde är att jag får en projektkompis inom kort! Äntligen (!) det är inte det att jag är ensam i mitt projekt -jag har en hel drös människor omkring mig - men projektledaren/centrumledaren i nystartade Marknad Oskarshamn kommer att jobba med ungefär samma upplägg. Så nu kan vi jobba dubbelt så hårt (minst) för att Oskarshamn ska bli så attraktivt vi bara kan. Läs mer om projektet och sök tjänsten här!



På Spotify; Började med Otis Redding, sedan hakade han upp sig i några skumma låtar och jag gick över till Jon M.

På önskelistan; Att det kommer grymt mycket folk på nattklubben On the Rocks på lördag (den 28de november)! Kom igen nu Oskarshamn! Visa att vi också kan "clubba". Den som vinner tävlingen "bästa kostym" blir garanterat först med att sno åt sig en biljett till Latitud 57 i sommar! Man släpper också första bandet nu på lördag! En gobit som ofta ligger på Spotify,,,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen